Banner 980x90

Ventspils brīvosta: Ar "Kālija parku" noslēgtajā nomas līgumā atrunāta iespēja to lauzt ilgstoši neapmierinošas situācijas gadījumā

Ventspils, 18.janv., LETA. Ventspils brīvostas pārvaldes un "Kālija parka" noslēgtajā nomas līgumā ir atrunāta iespēja to lauzt ilgstoši neapmierinošas situācijas gadījumā, aģentūru LETA informēja Ventspils brīvostas pārvaldes sabiedrisko attiecību vadītāja Inga Ieviņa, komentējot brīvostas vēršanos tiesā ar prasību par zemes un piestātņu nomas līgumu laušanu.

"Tā vien šķiet, ka AS "Kālija parks", tā vietā, lai meklētu kravas un pārkrautu tās Ventspils ostā, meklē juridiskus iemeslus, kāpēc kravas uzņēmumam nebūtu jākrauj," teikts brīvostas pārvaldes paziņojumā, atbildot uz "Kālija parka" iepriekš presē pausto apgalvojumu, ka uzņēmums nekad nav solījis brīvostas pārvaldei pārkraut noteiktu kravas apjomu un tāpēc nomas līgums pārkāpts neesot.

"Tomēr paša uzņēmuma parakstītajā nomas līgumā ir noteikts, ka līgums var tikt lauzts, ja piestātne vai teritorija netiek izmantota vai tiek izmantota neapmierinoši ilgāk nekā divus gadus pēc kārtas, ņemot vērā līdzīgu teritoriju vai piestātņu izmantošanu šajā laikā," skaidroja Ventspils brīvostas pārvaldes pārstāve.

"Kālija parks" iepriekš oponēja arī Ventspils brīvostas pārvaldes teiktajam, ka kravu apgrozījuma samazinājuma dēļ Ventspils brīvostas pārvaldei tiek liegts iekasēt ostas maksas, kas ir lielākais pārvaldes ienākumu avots. "AS "Kālija parks" pārstāvis savā paziņojumā pauž neizpratni, kā kravu apgrozījums terminālī ir saistīts ar ostu maksu iekasēšanu. Pavisam vienkārši – kravu krauj kuģī. Jo vairāk kravu, jo vairāk kuģu, jo vairāk ostu maksu no kuģiem, jo lielākas iespējas ieguldīt naudu jaunos attīstības projektos," skaidroja Ventspils brīvostas pārvaldē.

"Valsts un pašvaldības īpašums stratēģiskā vietā, 15 miljoni Ventspils brīvostas pārvaldes investīciju – tas ir tas, ko šobrīd savās rokās kā suns uz siena kaudzes tur AS "Kālija parks", nomājot piestātnes un zemi vienā no jaudīgākajiem termināļiem Baltijas jūrā," teikts brīvostas pārvaldes paziņojumā, izklāstot, kāpēc brīvosta par savu pienākumu uzskatījusi vēršanos tiesā.

Ventspils brīvostas pārvalde ir Ventspils brīvostas teritorijas pārvaldītājs, un šis statuss nenozīmē tikai izrakstīt nomas rēķinus reizi mēnesī, bet arī attīstīt teritoriju, ieguldīt jaunos projektos, piesaistīt jaunus investorus - gādāt, lai Ventspils brīvostas pārvaldei valdījumā nodotais valsts un pašvaldības īpašums tiktu izmantots efektīvi, skaidroja brīvostas pārvaldē.

1990.gadu vidū, būdams viens no lielākajiem ostas termināļiem, "Kālija parks" lūdzis brīvostas pārvaldi uzbūvēt tā vajadzībām papildu piestātni, lai palielinātu kravu apgrozījumu no četriem miljoniem tonnu līdz sešarpus miljoniem tonnu gadā. Vienlaikus uzņēmums norādījis arī uz vajadzību padziļināt Ventas upes kanālu. "Kālija parka" pieprasītās infrastruktūras izbūvē Ventspils brīvostas pārvalde ieguldījusi vairāk nekā 15 miljonus eiro. Neskatoties uz to, "Kālija parka" kravu apjomu samazinājies no 5,2 miljoniem tonnu 1999.gadā līdz 206 000 tonnu 2017.gadā. "Nav arī skaidrs, vai AS "Kālija parks" vispār plāno nākotnē nodarboties ar kravu pārkraušanu, jo informāciju par 2018.gadā plānoto kravu apjomu tas brīvostas pārvaldē aizvien nav iesniedzis," piebilda brīvostas pārstāve.

Brīvostas pārvalde atgādina, ka kravu apgrozījums "Kālija parkā" krītas jau daudzu gadu garumā, bet 2015.gadā tas sasniedza "nepieļaujami kritisku atzīmi" – 140 000 tonnu gadā, kas ir daudzums, ko terminālis varētu pārkraut vienā nedēļā. Uzņēmuma pārstāvji nekādus komentārus par termināļa tālāko attīstību neesot snieguši, un jautājums ticis izskatīts brīvostas valdē.

"Šo tematu jo aktuālāku padarīja tas, ka pieprasījums pēc minerālmēslu pārkraušanas pakalpojumiem Baltijas jūras reģionā kopumā pieauga, bet AS "Kālija parks" tajā pašā laikā faktiski pārstāja darboties, kas attiecīgi rada labvēlīgus priekšnosacījumus minerālmēslu pārkraušanas termināļu celtniecībai citās ostās," norādīja Ventspils brīvostas pārvalde.

2016.gada februārī Ventspils brīvostas valde nolēma izteikt brīdinājumu "Kālija parkam", nosakot, ka uzņēmumam pusgada laikā jāuzlabo savi kravu apgrozījuma rādītāji vai jāiesniedz dokumentāli pierādījumi, ka situācija uzlabosies.

"Tā vietā, lai izrādītu vēlmi sadarboties un sarunu ceļā risinātu radušos situāciju, AS "Kālija parks" uzsāka strīdu par Ventspils brīvostas pārvaldes brīdinājuma juridisko dabu, pat vēršoties Administratīvajā tiesā. Tiesa gan šādu pieteikumu pieņemt atteicās," teikts brīvostas paziņojumā.

2016.gada septembrī, ņemot vērā to, ka uzņēmums nebija ne pietiekami palielinājis kravu apjomu, ne sniedzis kādu informāciju par situācijas uzlabošanu nākotnē, Ventspils brīvostas valde lēmusi par prasības pieteikuma gatavošanu tiesai.

"Ir svarīgi atcerēties, ka AS "Kālija parks" aizņem stratēģisku Latvijas nacionālo īpašumu – Latvijas valsts un Ventspils pašvaldības zemi un piestātnes Ventspils ostā, kur iespējams apstrādāt 6,5 miljonus tonnu kravu gadā, apkalpot daudzus desmitus kuģu, dot darbu vairākiem simtiem darbinieku un būt par vienu no lielākajiem nodokļu maksātājiem valsts un pašvaldību budžetā," norādīja brīvostas pārvalde. Tā vietā uzņēmums 2017.gadā pārkrāvis tikai 206 tūkstošus tonnu un pieņēmis 25 kuģus, bet, pēc "Lursoft" informācijas, 2016.gadā nodrošinājis vien 11 darbavietas.

"Ventspils brīvostas pārvaldes pienākums ir izmantot visus tās rīcībā esošos līdzekļus, lai iestātos par tai valdījumā nodotā nacionālā īpašuma efektīvu izmantošanu," rezumēja brīvostas pārvalde.

Kā ziņots, Ventspils brīvostas pārvalde Ventspils tiesā ir cēlusi civilprasību pret AS "Kālija parks", prasot atzīt teritorijas un piestātņu nomas līguma pārkāpumus un lauzt nomas līgumu, kā arī arī atzīt termināļa būvju, kas atrodas uz brīvostas zemes, īpašuma tiesības par labu brīvostai. Ventspils tiesā lietu plānots skatīt 24.janvārī. "Kālija parks" prasību nosaucis par "nepamatotu, nepierādītu un juridiski absurdu".

"Kālija parks" dibināts 1993.gadā. Uzņēmuma pamatkapitāls ir 14 228 718 eiro. 2016.gadā uzņēmums strādāja ar 3 825 923 eiro apgrozījumu un 1 859 848 eiro zaudējumiem, liecina "Firmas.lv" informācija.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)