Banner 980x90

Ceļu būvnieki asi kritizē LAU noteiktos darbu izcenojumus autoceļu uzturēšanai

"Latvijas ceļu būvētājs" (LCB), veicot deleģēšanas līgumā "Latvijas autoceļu uzturētājam" (LAU) noteikto darbu cenu analīzi, secinājis, ka tas ir apzināti veidots tā, lai iekļautos darbus un to izcenojumus būtu iespējami grūti salīdzināt ar komerctirgū izsolītajiem darbiem, kaut gan lielākā to daļa ir identiska, teikts aģentūras LETA rīcībā esošajā LCB vēstulē Satiksmes ministrijai (SM), kā arī LAU un uzņēmumam "Latvijas Valsts ceļi" (LVC).

Kā norādīts vēstulē, par to liecinot tādu darbu iekļaušana sarakstā, kas pēc būtības nav darbi, bet gan jebkurā darbu tāmē definēti kā virsuzdevumi jeb pieskaitāmās izmaksas. Tāpat LAU par asfalta un šķembu izlietošanu atskaitās un samaksu saņem par kvadrātmetriem, nevis pēc to apjoma kubikmetros. Līgumā esot arī pozīcijas, kuras atsevišķi LCB biedri ir klasificējuši kā "pierakstījumu pozīciju" - tādu, kuras izpildi vai neizpildi nav iespējams ikdienā pārbaudīt.

Būvnieki uzsver, ka pat pēc Valsts kontroles revīzijas rezultātā veiktās LAU cenu koriģēšanas 78% gadījumu tās vēl joprojām ir vidēji par 13% augstākas nekā cenas, kuras LCB biedri, piedaloties iepirkuma konkursos, iekļauj savu izdevumu tāmēs, bet LAU monopolcenas darbiem ar asfaltu un šķembām pat līdz 30% augstākas par tām.

Monopolcenas LAU darbiem kopā ar deleģēšanas līgumā LAU piešķirtajām ekskluzīvajām tiesībām 20% no saviem ieņēmumiem iegūst ceļu būves publiskajos iepirkumos, radot augstu risku tam, ka LAU komercdarbībai citos tirgos var izmantot tehniku un darbiniekus, kuru izmaksas jau "lielā mērā ir segtas ekskluzīvā, deleģētā pakalpojuma ietvaros".

Kā iepriekš savā vēstulē ir secinājusi Konkurences padome, tas rada lielu konkurences neitralitātes pārkāpšanas risku un risku, ka līdzdalība tirgus iepirkumos var tikt šķērssubsidēta no valsts līdzekļiem, kas tiek piešķirti deleģējuma līguma ietvaros. Uz šādiem secinājumiem LCB vedina arī kārtība, ka LAU ieņēmumos un izdevumos komercdarbība citos tirgos nav nodalīta no kompleksās ikdienas uzturēšanas darbu ieņēmumiem un izdevumiem. LCB nav pārliecināta, ka tas ir darīts apzināti, bet konstatē, ka šāda "kārtība" faktiski paralizē nopietnu analīzi par šķērssubsidēšanas esamību LAU.

Analizējot SM iesniegtos LAU darbu izcenojumus, LCB konstatējusi, ka deleģēšanas līgumā ir pieļautas patvaļīgas atkāpes no Ministru kabinetā (MK) noteikto darbu uzskaitījuma un LAU bez MK atļaujas to darīt ir deleģēti vairāki darbi, piemēram, vienkārtas virsmas apstrāde un divkārtu virsmas apstrāde. Šie darbi LAU tiek finansēti no dažādiem resursiem, tostarp no "neparedzētiem gadījumiem", kas tiek "apgūti", apejot likumā noteiktos iepirkuma konkursus. Detalizēti izskatot šo darbu izpildi, LCB konstatējusi, ka to izpildei apstiprinātajās ceļu specifikācijās nav noteikti kvalitatīvie nosacījumi, pie kādiem šāda ceļu apstrāde ir pieļaujama. Vēl vairāk - specifikāciju piezīme ļauj šo tehnoloģiju pielietot uz jebkādām, pat sabrukušām pamatnēm, kas pēc būtības atbrīvo šo darbu veicējus no jebkurām veikto darbu kvalitātes prasībām un garantijām, kas arī nav pareizi, uzsver LCB.

Tāpat analizējot deleģēšanas līgumu, LCB "sev par lielu izbrīnu" konstatēja, ka tā sadaļā "Segumu uzturēšana" visi darbi pēc to apjoma un attiecīgi cenas, kas ir saistīti ar dažādu veidu asfalta un šķembu izmantošanu "bedrīšu lāpīšanā" tiek mērīti un apmaksāti pēc to platības kvadrātmetros, nevis pēc izlietotā asfalta un šķembu daudzuma kubikmetros.

LCB ir pārliecināta, ka dziļākā bedrē, lai to aiztaisītu, ir jāber vairāk asfalta vai šķembu nekā seklā, un nesaprot, ko SM dod uzklāto asfalta vai šķembu apjomu mērīšana kvadrātmetros, ja pēc tiem nevar noteikt, cik kubikmetru asfalta vai šķembu ceļā ir iestrādāts. "Netop skaidrs arī tas, kā uzraugošās un kontrolējošās institūcijas, izmantojot kvadrātmetru mērīšanas metodi, varēs konstatēt, ka valsts budžeta līdzekļi šķembu un asfalta iegādei un iestrādāšanai ceļos ir godprātīgi izlietoti, uzsvērts vēstulē.

Biedrība LCB aicina SM izskatīt biedrības secinājumus un ierosinājumus, un darīt visu, lai ceļu nozarē veicinātu godīgu konkurenci un racionālu ierobežoto valsts budžeta resursu sadali ceļu atjaunošanai un uzturēšanai. LCB gaida drīzas un konkrētas atbildes uz uzdotajiem jautājumiem un iezīmētajām problēmām. Tāpat LCB vēlas zināt, kas notiks ar valsts budžetā LAU iezīmētajiem resursiem, kuri "ir izbrīvējušies", samazinot LAU pakalpojumu cenas uz 2015.gadu.

Vēstulē arī norādīts, ka analīze tika veikta, aptaujājot biedrības LCB biedrus, analizējot LVC mājaslapā pieejamās izsoļu cenas, kā arī iepazīstoties ar Valsts kontroles 2014.gada atzinumiem par LAU cenu atbilstību faktiski darāmo darbu izmaksām. Biedrības LCB mērķis, to darot, esot valsts budžeta programmā "Autoceļu fonds" atvēlēto naudas līdzekļu iespējami racionāla un taupīga izlietošana un esošās proporcijas starp ceļu būvēm, rekonstrukcijām un ikdienas uzturēšanu mainīšana par labu ceļu būvēm, novēršot Valsts kontroles 2014.gada ziņojuma secinājumus par nepamatoti paaugstinātām cenām, kas tikai 2014.gada pirmajā pusgadā LAU ir nodrošinājis papildu peļņu 1,9 miljonu eiro apmērā.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)