Banner 980x90

Lembergs: VNT nekad nav vērsies Ventspils domē ar būvprojektu

Foto: Ieva Čīka/ LETA
Foto: Ieva Čīka/ LETA
Koncernam "Vitol" piederošās "Ventspils naftas" grupas uzņēmums "Ventspils nafta" termināls" (VNT) nekad nav vērsies Ventspils pilsētas domē ar būvniecības ieceres iesniegumu un būvprojektu tvaiku savākšanas sistēmas uzstādīšanai. Līdz ar to VNT attiecīgi nekad nav varējis saņemt būvatļaujas atteikumu no domes, aģentūrai LETA norādīja Ventspils mērs, Ventspils brīvostas valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs ("Latvijai un Ventspilij"), kā nepatiesus noraidot VNT valdes locekļa Larsa Panclafa Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumā "De facto" paustos izteikumus, ka tvaiku savākšanas sistēmas uzstādīšanu līdz šim sarežģījis arī tas, ka dome neesot devusi nepieciešamās būvatļaujas.

"Kaut gan Ventspils pilsētas dome jau gadus sešus nesekmīgi centusies norādīt VNT, ka tam jāatrisina kaitīgo smaku savākšanas jautājums, Ventspils pilsētas domē ar attiecīgas būvniecības ieceres iesniegumu un būvprojektu VNT vispār nekad nav vērsies, tātad attiecīgi nekad nav un nav varējis saņemt būvatļaujas atteikumu," uzsvēra Lembergs.

Kā norādīja Ventspils mērs, Panclafa stāstītais par nesaņemtajām būvatļaujām, turklāt daudzskaitlī, neatbilstot patiesībai. Tikai šogad, 13.janvārī, Panclafs ir vērsies Ventspils brīvostas pārvaldē, lūdzot izsniegt tehniskos noteikumus tvaiku savākšanas sistēmas būvniecībai, savukārt vēl gandrīz divus mēnešus vēlāk, 3.martā, VNT ir vērsies Valsts vides dienesta Ventspils Reģionālajā vides pārvaldē, lūdzot to sākt ieceres ietekmes uz vidi sākotnējo izvērtējumu, bez kura saskaņā ar Būvniecības likuma 15.panta trešās daļas 2.punktā noteikto būvatļaujas izsniegšana vispār nav iespējama, uzsvēra Lembergs. "Tas nozīmē, ka līdz jebkādu būvniecības dokumentu iesniegšanai Ventspils pilsētas domē VNT ir vēl tāls ceļš ejams un ka nekādu iekārtu uzstādīšanu iepriekš VNT nemaz nav plānojis," savu viedokli pauda Ventspils mērs.

Lembergs norādīja, ka, vainojot domi, uzņēmums cenšoties novelt atbildību uz ārējiem apstākļiem: "Respektīvi, ja sešu gadu laikā, kopš "Vitol" kļuvis par vienīgo VNT īpašnieku, kuram ir liela vēlme dažādot pārkraujamo kravu nomenklatūru Ventspils ostā ar cilvēkiem un apkārtējai videi kaitīgiem maisījumiem, bet vienlaikus nav tikpat atbilstošas vēlmes saskaņā ar valstī pastāvošo tiesisko regulējumu šo kaitējumu novērst, tad, protams, visvieglāk šo gadiem vilcināto naudas līdzekļu ieguldīšanu kaitīgās ietekmes novēršanā ir novelt uz it kā ārējiem apstākļiem."

Skaidrojot, kāpēc naftas produktu pārkraušanas terminālim, kas jau gadu desmitiem strādā Ventspils ostā, pēkšņi būtu vajadzīgas jaunas tvaiku savākšanas iekārtas, Lembergs norādīja, ka skaidrojums esot vienkāršs. Naftas produkti Ventspilī ir pārkrauti daudzu gadu garumā, taču "līdz ar "Vitol" ēru pārkrauto produktu nomenklatūra tiek papildināta ar citiem produktiem, kam raksturīgi dažādi ķīmiskie piemaisījumi un izteikta smaka".

Ventspils pilsētas dome jau vairāku gadu garumā esot aicinājusi VNT uzstādīt tvaiku savākšanas iekārtas. Salīdzinājumam Lembergs minēja citu Ventspilī bāzētu kompāniju "Ventamonjaks serviss", kas šādu pašu problēmu esot atrisinājis jau sen, 2006.gadā par Eiropas Savienības līdzekļiem uzstādot naftas produktu tvaiku savākšanas iekārtas. "Taču VNT tas nav licies svarīgi un līdz šim visas prasības minētajā jautājumā ir ignorētas," norādīja Lembergs.

Komentējot ziņu, ka VNT pagājušajā gadā nolēmis vienpusēji lauzt līgumu, saskaņā ar kuru tas Ventspils pašvaldībai ik gadu piešķīra vismaz vienu miljonu eiro pilsētas sociālās infrastruktūras vajadzībām, Lembergs norādīja, ka "tagad tiek mēģināts savienot nesavienojamo, ar dižu pompu paziņojot par savu līgumattiecību laušanu ar ventspilniekiem, kas gadiem ilgi, līdzīgi kā citās ostu pilsētās, bija sava veida solidaritātes pakts starp VNT un pilsētas iedzīvotājiem: vieniem piekrītot, ka pilsētā tiek pārkrautas bīstamas vielas, bet otriem par to piešķirot finansējumu sporta, kultūras un sociālajiem pasākumiem Ventspilī".

"Acīmredzot patiesā VNT īpašnieku izpratne par šā līguma jēgu ir bijusi pavisam cita - mēs maksājam naudu pilsētas domes budžetā, bet jūs mums neizvirziet nekādus noteikumus un prasības saistībā ar naftas produktu pārkraušanas drošību pilsētā. Tā teikt, nauda apmaiņā pret noteikumu ignorēšanu!" rezumēja Lembergs, piebilstot, ka viņaprāt, VNT stāstītais par atbalsta politikas maiņu ir "tikai aizsegs patiesajam mērķim - vēlmei visiem spēkiem izvairīties no naudas tērēšanas tvaiku savākšanas iekārtās vai, citiem vārdiem, aborigēnu valsts, pilsētas un cilvēku tiem pienākošās dzīves kvalitātes nodrošināšanā."

Kā ziņots, VNT pagājušajā gadā nolēmis vienpusēji lauzt līgumu, saskaņā ar kuru tas Ventspils pašvaldībai ik gadu piešķīra vismaz vienu miljonu eiro pilsētas sociālās infrastruktūras vajadzībām, vēsta LTV raidījums "De facto".

2003.gada rudenī noslēgtais, bet pēc trim gadiem vēl uz 25 gadiem pagarinātais līgums "Par naftas un naftas produktu transportēšanu caur Ventspils pilsētas teritoriju" paredz, ka Ventspils dome piekrīt, ka VNT pilsētā pārkrauj bīstamas vielas, bet uzņēmums par to domei sociālās infrastruktūras vajadzībām pārskaita vienu miljonu eiro gadā plus procentu no prognozētajiem ieņēmumiem, līguma saturu pārstāsta raidījums.

Kopš līguma noslēgšanas VNT domei pārskaitījusi kopumā vairāk nekā 13,7 miljonus eiro.

Pagājušā gada vidū uzņēmums domei paziņojis, ka iepriekšējos maksājumus uzskata par ziedojumiem, kurus tagad vairs nevar atļauties, jo sastopas ar dažādiem šķēršļiem. Uzņēmumā raidījumam skaidrojuši, ka tas joprojām ir gatavs ziedot naudu dažādiem labdarības projektiem, tomēr no sadarbības ar domi nekādu ieguvumu terminālim vairs neesot.

Lembergs raidījumam teicis, ka Ventspils dome neizjūt, ka VNT vairs nemaksā.

"Mums labi pildās budžets, un viss ir perfekti. Svarīgi, lai VNT attieksmē pret Latvijas aborigēniem, kuri dzīvo Ventspilī, būtu tādi paši, kāds viņiem ir pienākums būt citās attīstītajās vecajās Eiropas dalībvalstīs," sacīja Lembergs.

Lembergs apgalvojis, ka pēdējos gados VNT sācis jaukt klāt produktiem aromātiskos ogļūdeņražus, tāpēc esot pastiprinājušās no tā nākošās smakas. Dome to nemitīgi aizrādot, tāpēc "Vitol" apvainojies un atsakās maksāt domes budžetā.

VNT valdes loceklis Panclafs atzinis, ka attiecības ar pilsētas domi šobrīd ir diezgan saspīlētas, taču tā neesot uzņēmuma vaina.

"Fakts ir, ka mēs joprojām darbojamies mums piešķirtās vides atļaujas ietvaros. Šī atļauja ir spēkā jau vairāk nekā desmit gadus, tajā ir veiktas vien nenozīmīgas izmaiņas. Produkti, kas tajā ir ierakstīti, nekad nav mainījušies, un tāpat nekad nav mainījušies arī produkti, ar kuriem mēs strādājam. Tāpēc ir grūti saprast, kas par jaunām smakām varētu būt nākušas klāt. Benzīns ož, dīzeļdegviela ož, mazuts ož, biodīzelis ož. (..) Taču tā nav problēma - mēs kā "Vitol" grupas sastāvdaļa strādājam ar citiem termināļiem. Viņi izmanto tvaiku savākšanas sistēmas un lieliski tiek galā. Arī mēs darīsim tāpat, ja vien būs apstākļi, lai mēs šīs iekārtas varētu uzstādīt," solījis VNT valdes loceklis.

Panclafs apgalvo, ka tvaiku savākšanas sistēmas uzstādīšanu līdz šim sarežģījis arī tas, ka dome neesot devusi nepieciešamās būvatļaujas. Tāpat kavējoties arī citu atļauju izsniegšana, ko uzņēmums ir pieprasījis, lai attīstītos.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)