Banner 980x90

"Manabalss.lv" iesniegta iniciatīva par smēķēšanas samazināšanu

Ilustratīvs foto/ Foto: Pixabay
Ilustratīvs foto/ Foto: Pixabay
Ņemot vērā, ka tabakas lietošana Eiropas Savienībā (ES), tostarp Latvijā, ir būtiskākais priekšlaicīgas nāves cēlonis, vēršos pie sabiedrības ar iniciatīvu kopīgiem spēkiem samazināt tabakas izstrādājumu reklāmas iespējas, aicinot likumdošanā noteikt, ka uzrakstiem uz tabakas izstrādājumiem – visu ražotāju cigarešu paciņām – jābūt ar viena veida un izmēra burtiem bez citām atšķirības zīmēm, kā arī bez izceltas preču zīmes jeb logo.

Kā pilsētas informācijas portālu tīklu Pilseta24.lv informēja iniciatīvas autors Kaspars Vanags, Eiropas Komisijas apkopotā statistika runā pati par sevi: aptuveni 50% smēķētāju pāragri šķiras no dzīves (vidēji par 14 gadiem ātrāk). Turklāt smēķētāji ilgākus gadus cieš no sliktas veselības. Daudzi vēža paveidi, sirds un asinsvadu slimības, kā arī elpošanas ceļu slimības ir saistītas ar tabakas lietošanu, kas rada vairāk problēmu nekā alkohols, narkotikas, augsts asinsspiediens, liekais svars vai augsts holesterīna līmenis. ES smēķē 26% no iedzīvotāju kopskaita un 25% no 15 – 24 gadus vecajiem jauniešiem Eiropā.

Svarīgi apzināties, ka smēķēšana rada ne tikai veselības problēmas, bet nereti ir iemesls katastrofām – ES Baltajā grāmatā teikts, ka 1/3 visu ugunsgrēku izraisa smēķēšana, 1/2 no dzīvi sadegušajiem ir smēķētāji, kas ugunsgrēku paši piesmēķējuši vai aizmiguši ar degošu cigareti. Smēķēšanas izraisītos ugunsgrēkos sadeg arī mazi bērni. Vairāk nekā 1/2 meža ugunsgrēku izraisa nomesta cigarete.

Līdz šim Latvijā mēģinājumi ierobežot smēķēšanu nereti bijuši saistīti ar to noteikšanu kādai sociālai grupai, ko eksperti parasti kritizē, norādot kritērijus kā nesamērīgus un nereāli izkontrolējamus. Piemēram, Tiesībsargs publiski izteicies, ka smēķēšanas samazināšana būtu jāregulē, izmantojot tabakas izstrādājumu aprites ierobežojumus.

Tāpēc mans ierosinājums ir samazināt tabakas izstrādājumu reklāmas iespējas. Ja visas paciņas kļūs vienādas, tad cigarešu ražotājiem zudīs iespēja savstarpējā konkurencē mēģināt pievērst uzmanību tieši savai paciņai: reklamējot tabakas izstrādājumus un sacenšoties par it kā tikai smēķētāju uzmanību, taču kvalitatīva reklāma piesaista arī nesmēķētāju uzmanību. Izstrādājuma noformējums ir spēcīgs instruments smēķētāju auditorijas palielināšanai.

Līdzīgu praksi piekopj arī Francijā un Īrijā. Savukārt Lielbritānijā, kur tabakas ražotāju nosaukums būs vienotā fontā, brīdinājumi par smēķēšanas kaitīgo ietekmi uz veselību noklās 60% no iepakojuma, turklāt neatkarīgi no ražotājiem visas cigarešu paciņas būs vienā krāsā: "Pantone 448 C opaque couché", kas pēc vairākām mārketinga izpētēm atzīta par pasaules neglītāko krāsu.

Lai iniciatīvu īstenotu, ir nepieciešams veikt grozījumus likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu" http://likumi.lv . Likuma 6.pants regulē tabakas izstrādājumu iepakojuma noformējumu. Lai ieviestu iniciatīvu likuma 6.pantu – nepieciešams papildināt ar sadaļu "Visi uzraksti, tai skaitā preču zīme, uz tabakas izstrādājuma iepakojuma tiek drukāti, izmantojot noteikta lieluma, stila un grafiskā attēlojuma rakstzīmju komplektu, tas ir, izmantojot 12.punktu burtu izmēru Arial stilā. Šis ierobežojums neattiecas uz likumā noteiktajiem vispārīgā un speciālā brīdinājuma tekstiem".

Iniciatīvu platformā Manabalss.lv iespējams parakstīt šeit.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)