Banner 980x90

Raidījums: Lembergs cīnās par gāzes vada atzaru uz Ventspili

Pirms šogad gaidāmā Eiropas Savienības lēmuma par atbalstu nākotnes lielajiem investīciju projektiem nopietni sarosījusies Ventspils pašvaldība. Laikā, kad valdība ar lielām grūtībām vienojās par 50 miljonu latu budžeta konsolidāciju, Zaļo zemnieku līderis Aivars Lembergs uzstāj, ka jāatbalsta gāzes vada atzars uz Ventspili. Tā izbūvei būtu nepieciešamas 100 miljonu eiro lielas investīcijas. Bez Ziemeļkurzemes gazifikācijas Eiropas atbalstam tikšot piedāvāta arī automaģistrāle Ventspils-Rīga, tāpat Liepāja- Maskava, ātrgaitas vilciens uz Maskavu un citi projekti. Eksperti uzskata, ka Lembergs cīnoties par atbalstu gāzes vada atzaram uz Ventspili grib panākt sašķidrinātās gāzes termināla būvniecību nevis Rīgā, bet tā sauktajā Kurzemes galvaspilsētā.

Eknomikas un Ārlietu ministrijai iesniegtajā projektā uzsvērts, ka maģistralā gāzes vada izbūve veicinās rūpniecības uzņēmumu attīstību Kurzemē. Esot divi iespējamie vada izbūvei viens ar pieslēgumu Saldus apkaimē, otrs kas nodrošinātu Tukuma pilsētas pieslēgšanu.

Kuldīgas gazifikācija ir jau nokavēta. Pilsēta apkurei izmanto šķeldu un jau drīzumā tiks pieslēgta koģenerācijai.

Pirms pāris gadiem aprēķinus gāzes vada izbūvei uz Ventspili veica Latvijas Gāze. Viņi secināja,ka Ventspils virziens nav perspektīvs, būvēt vajadzētu uz Tukumu, Smilteni, Alūksni, Gulbeni, Ludzu un Saulkrastiem. Un lai projekts būtu perspektīvs, pusei no finansējuma jānāk no valsts.

Lembergs savukārt, uzskata, ka jābūvē ne tikai gāzes vads, bet arī sašķidrinātās gāzes termināls. Tas būtu kļūt ne tikai par Kurzemes, bet visas Latvijas enerģētikas mugurkauls. Nauda pēc iespējas vairāk jāprasa Eiropai, citādi to paņemšot citas valstis. Protams, būtu jābūt arī valsts atbalstam. Gāzes vada projekts ticis izstrādāts jau padomju laikos.

Premjers Dombrovskis skaidri nepasaka vai gāzes vada izbūvi atbalstīs, taču domā, ka jautājums ir tikai Latvijas Gāzes kompetencē. Tomēr skaidrs, ka bez valsts atbalsta gāzes vada būvniecības projekts nevarēs pretendēt uz Eiropas naudām. Artis Kampars šaubās vai gāzes vads būtu liekams prioritāro sarakstā un budžeta konsolidācijas laikā šādu priekšlikumu vispār uzskata par nekoleģiālu. Pēc viņa domām Eiropas atbalstam jāvirza nevis Ziemeļkurzemes gazifikācijas projekts, bet atbalsts autoceļu remontam.

Šonedēļ zaļo zemnieku frakcija iepazinās ar atjaunojamās enerģijas likumu, kurš nodots izskatīšanai parlamentā. Taču interesanti, ka neviens no ZZS deputātiem nedz Gundars Daudze, nedz Augusts Brigmanis, nedz arī Ingmārs Līdaka nezināja par šādu zaļo zemnieku ministru prezidenta kandidāta inciatīvu.

Enerģētikas eksperti uzskata, ka ar gāzes vada atzaru Lembergs grib novirzīt sašķidrinātās gāzes termināla projekta izbūves vietu par labu Ventspilij.

Tieši Latvijas gāzes tirgus liberalizācija būs dzinulis sašķidrinātās gāzes termināla būvniecībai. Tas nopietni varētu pretendēt uz Eiropas atbalstu.

Kaspars Gerhards bijušais ekonomikas ministrs "Termināls atmaksājas pārkraujot 2,5 miliojardus kubikmetru. Tas ir patuveni 50 procenti no kopēja Baltijas pateriņa. Visam trim valstīm jāvirza projekts kopā un tad ES atbalstīs."

Valdība uzdevusi ekspertu grupai līdz maijam sagatavot slēdzienu par sašķidrinātās gāzes termināla būvniecību. Šāda termināla izmaksas būtu 500 milijoni latu un tas taptu līdz 2014. gadam. 

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)