Banner 980x90

SPRK: Regulēto sabiedrisko pakalpojumu tarifu ietekme pērn bija inflāciju samazinoša

Kopumā vērtējot sabiedrisko pakalpojumu nozaru attīstību 2014.gadā, regulējamo sabiedrisko pakalpojumu tarifi pamatā saglabājās iepriekšējā gada līmenī vai pat samazinājās, izņemot apstiprinātos ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifus, kur bija novērojams objektīvs tarifu pieaugums, teikts Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) gada pārskatā.

Līdz ar naftas cenu kritumu pasaules tirgos arī Latvijā samazinājās dabasgāzes gala tarifi un arī to siltumapgādes komersantu gala tarifi, kuri kā kurināmo izmanto dabasgāzi. Analizējot regulēto sabiedrisko pakalpojumu tarifu dinamiku, SPRK atzīmē, ka to ietekme bija inflāciju samazinoša.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) apkopojusi un izanalizējusi būtiskākās norises regulējamās nozarēs 2014.gadā. SPRK sagatavotais publiskais gada pārskats iesniegts Saeimā, informē SPRK.

"Vērtējot sabiedrisko pakalpojumu nozaru attīstību, vēlos uzsvērt, ka 2014.gads iezīmēja konsekventu virzību uz regulējamo nozaru tirgu atvēršanu konkurencei, ko uzskatāmi apliecina tirgus koncentrācijas indeksu vērtību samazinājums elektroenerģijas un pasta nozarēs, kā arī zemā indeksa vērtība elektronisko sakaru nozarē. Lai sekmētu konkurenci sabiedrisko pakalpojumu nozarēs, pārskata periodā SPRK aktīvi līdzdarbojās Eiropas Savienības tiesību normu pārņemšanā un nacionālo normatīvo aktu izstrādē," norāda SPRK padomes priekšsēdētājs Valdis Lokenbahs, piebilstot, ka arī SPRK padomes pieņemtie komersantiem saistošie lēmumi tika balstīti uz tirgus darbības principu piemērošanu.

Vērtējot enerģētikas nozares attīstību pārskata periodā, atzīmēts nozīmīgais un apjomīgais darbs, kas tika veikts, lai nodrošinātu elektroenerģijas tirgus pilnīgu atvēršanu konkurencei no 2015.gada 1.janvāra, tādējādi turpmāk atsakoties no elektroenerģijas tarifu regulēšanas mājsaimniecībām. SPRK līdzdarbojās nepieciešamo normatīvo aktu izstrādē un aktīvi iesaistījās iedzīvotāju informēšanas kampaņā par elektroenerģijas tirgus atvēršanu.

"Vienlaikus vēlos uzsvērt, ka 2014.gads bija elektroenerģijas biržas "Nord Pool Spot" pirmais pilnas darbības gads Latvijas cenu zonā, un tas noteica arī jaunu dienaskārtību SPRK darbā - SPRK pilnā apjomā uzsāka pārraudzīt enerģijas vairumtirgu ar mērķi sekmēt tā integritāti un pārredzamību. Elektroenerģijas vairumtirgus attīstības kontekstā svarīgi ir atzīmēt divus būtiskus notikumus. Latvijas lielākais elektroenerģijas ražotājs un tirgotājs AS "Latvenergo" sāka elektroenerģijas tirdzniecību biržā pilnā apjomā, kas nozīmē visu saražotās elektroenerģijas pārdošanu un nepieciešamās elektroenerģijas iepirkšanu biržā (gross bidding). Šis notikums ievērojami uzlabo tirgus likviditāti reģionā un vairumtirdzniecības tirgus caurspīdīgumu. Savukārt gada nogalē panāktā Latvijas un Igaunijas pārvades sistēmas operatoru vienošanās paplašināt un palielināt pārrobežu jaudas izsolēs (PTR-limited) izsolāmās jaudas apmērus sniedz iespēju elektroenerģijas vairumtirgus dalībniekiem lielākā apjomā fiksēt cenu starpību un mazina ar to saistītos riskus," norāda Lokenbahs.

Enerģētikas nozares attīstības kontekstā noteikti jāmin virzība uz dabasgāzes tirgus liberalizāciju, teikts SPRK pārskatā. Atbilstoši grozījumiem Enerģētikas likumā tika noteiktas prasības trešo pušu piekļuvei dabasgāzes infrastruktūrai un SPRK uzlikts pienākums apstiprināt dabasgāzes sistēmas operatora izstrādātos infrastruktūras lietošanas noteikumus, kuru izvērtēšanas process tika uzsākts pārskata periodā.

Regulējamo nozaru attīstība jāvērtē ir arī kontekstā ar Latvijas integrāciju vienotajā Eiropas Savienības tirgū, kur jāmin SPRK darbs, kas pārskata periodā tika pabeigts, izvērtējot pirmos kopīgu interešu starpvalstu elektroenerģijas un dabasgāzes infrastruktūras projektus un saskaņojot to izmaksu sadalījumu ar citu valstu regulatoriem, teikts pārskatā. Tā rezultātā SPRK pieņēma nozares attīstībai nozīmīgus lēmumus par izmaksu sadalījumu, kas ļāvis šos projektus to virzītājiem savlaicīgi iesniegt pieteikumus Eiropas Komisijas līdzfinansējuma saņemšanai.

"Vērtējot elektronisko sakaru jomu, kuru pārskata gadā līdzīgi kā citus gadus raksturo dinamiska platjoslas elektronisko sakaru tīklu attīstība, pirmkārt vēlos pieminēt SPRK lēmumus konkurences sekmēšanai - tika samazināta starpoperatoru tarifu augšējā robeža mobilajā elektronisko sakaru tīklā un noteikta zemāka savienojuma pabeigšanas fiksētā telefonu tīklā tarifa augšējā robeža, kā arī maksa par izsaukuma minūti," skaidro SPRK padomes priekšsēdētājs, piebilstot, ka zemākas tarifu augšējās robežas nozīmē iespēju turpmāk lietotājiem saņemt sakaru pakalpojumus par zemākām cenām.

Aizvadītajā gadā SPRK nozīmīgu darbu ieguldīja elektronisko sakaru numerācijas resursu izmantošanas efektivizēšanā. "Numerācijas lietošanas tiesību piešķiršanas kārtība, kas paredz numerācijas bezmaksas lietošanu, veicināja nepārdomāti lielu numuru skaitu pieprasījumu, kā rezultātā komersanti numerāciju pieprasīja pēc kvantitātes principa, un tas radīja šķietamu numerācijas deficītu. Lai situāciju risinātu, SPRK noteica specifiskus numerācijas lietošanas tiesību nosacījumus un saistības elektronisko sakaru komersantiem. Rezultātā 2014.gada beigās elektronisko sakaru tirgū lietošanai atkal bija pieejami vairāk nekā 2,4 miljoni numuru," norāda Lokenbahs.

2014.gadā SPRK turpināja sākto darbu pie krāpniecības ar numerācijas resursiem novēršanas. "Šis jautājums ir aktuāls visā Eiropas Savienībā, un tā risināšana ir sarežģīta, laikietilpīga un prasa sadarbību starptautiskā līmenī. Lai ierobežotu krāpniecību ar numerāciju, 2014.gadā SPRK kā viens no pirmajiem Eiropas Savienībā izdeva krāpniecības, izmantojot numerāciju, novēršanas noteikumus," skaidro SPRK padomes priekšsēdētājs.

Lai pilnveidotu regulējamās vides attīstību, SPRK gadu no gada lielu darbu velta jaunu regulēšanas metožu attīstībā, kur aizvadītā gada kontekstā jāpiemin ūdenssaimniecības nozare.

"Jaunu regulēšanas metožu attīstībā vēlos izcelt turpināto darbu pie ūdenssaimniecības nozares komersantu salīdzinošās novērtēšanas (benchmarking) un modelēšanas instrumentu izstrādes. Pirmais posms ūdensapgādes komersantu efektivitātes un tarifu ekonomiskās pamatotības izvērtēšanas modeļa izstrādē noslēdzās ar ūdensapgādes komersantu modelēšanas metodoloģijas izstrādi. Tā kā jaunā pieeja ir balstīta uz komersantu iesniegtās informācijas izvērtēšanu un salīdzināšanu ar etalona informāciju, tās izmantošana ļaus efektivizēt tarifu izvērtēšanas procesu, būtiski samazinot administratīvo slogu komersantiem un ievērojami paātrinot procedūru. Nākamais solis ceļā uz modeļa ieviešanu ir iesniegto komersantu darbības rādītāju detalizēta analīze un pārbaude," norāda Lokenbahs.

Ar SPRK 2014.gada pārskatu ikviens var iepazīties SPRK mājaslapā. Gada pārskats saskaņā ar likumu "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" SPRK jāiesniedz Saeimā.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)