Ventspils brīvosta prognozēs šim gadam piesardzīga

Pēdējo reizi vairāk nekā 30 miljoni tonnu Ventspils brīvostā tika pārkrauti 2007.gadā, bet pirms tam - tikai līdz 2001.gadam, kad vēl darbojās naftas cauruļvads.
Visvairāk ostā pērn pārkrauti naftas produkti - 16 miljoni tonnu -, kas ir par 11% vairāk nekā iepriekšējā gadā. Otrs lielākais kravu apjoms pērn bijis akmeņoglēm - gandrīz astoņi miljoni tonnu -, kas nozīmē palielinājumu par 19% salīdzinājumā ar 2011.gadu, kā arī jaunu akmeņogļu rekordapjomu Ventspils brīvostā. Trešais lielākais bijis ro-ro tipa kravu apjoms - gandrīz divi miljoni tonnu -, kas nedaudz pārsniedz 2011.gada līmeni un arī ir jauns ro-ro kravu rekordapjoms ostā. 2012.gadā Ventspils brīvostā bija arī jauns pasažieru skaita rekords - reģistrēti 61 398 prāmju un kruīzu kuģu pasažieri.
Vairums Ventspils brīvostas termināļu pērn palielinājuši kravu apgrozījumu attiecībā pret pagājušo gadu. Lielākais kravu pieaugums bijis AS "Ventbunkers", AS "Baltic Coal Terminal" un SIA "Ventspils Nafta termināls".
Ventspils brīvostas valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs uzsvēra, ka lielākā daļa ostas termināļu aizvadījuši veiksmīgu gadu. "Arī to, kas atkarīgs no brīvostas pārvaldes, esam nodrošinājuši un turpināsim nodrošināt ļoti augstā kvalitātē. Mums ir zemākās ostas un arī nomas maksas. Osta ir tehniski perfekta - var jebkuru kuģi ievest un apkalpot, kas tā nebūt nav daudzās citās ostās," uzsvēra Lembergs.
Veiksmīgs 2012.gads Ventspils brīvostā bijis arī rūpniecības attīstībā, jo atklātas divas jaunas rūpnīcas - "Malmar Sheet Metal" un "Ventspils metināšanas rūpnīca", tiek būvēta šķidro kristālu tehnoloģiju ražotne. Arī rūpnieciskais sektors nodrošina daļu no kravu apjoma Ventspils ostā.
Neskatoties uz veiksmīgo 2012.gadu, izvērtējot šī brīža ekonomisko situāciju Eiropā un pasaulē, prognozēs par 2013.gadu Ventspils brīvostā Lembergs ir piesardzīgs: "Krīzes ietekmē valstis īsteno plašas taupības programmas, apgrozībā nenonāk miljardi eiro, kas nozīmē, ka samazinās pieprasījums pēc precēm, tostarp energoresursiem - naftas produktiem un akmeņoglēm, kas ir visvairāk pārkrautās kravas Ventspils ostā. Mēs pieļaujam, ka varētu būt kravu apgrozījuma kritums salīdzinājumā ar 2012.gadu, tomēr ceram, ka tas nebūs liels, tāpēc prognozējam 28,5 miljonus tonnu, kas ir par 1,9 miljoniem tonnu mazāk, nekā bija 2012.gadā," atzina Lembergs.
"No savas puses Ventspils brīvostas pārvalde darīs visu iespējamo, lai garantētu stabilitāti Ventspils ostā. Ne ostas maksas, ne nomas maksas nemainīsies, un turpināsies infrastruktūras uzlabošana. Pārējais ir komersantu rokās, jo ar kravu pārkraušanu Ventspils brīvostas pārvalde nenodarbojas, to dara termināļi," piebilda Lembergs.
Šogad, izmantojot Eiropas Savienības fondu līdzfinansējumu, Ventspils brīvostā tiks būvēta 12. piestātne, kur būs jauns terminālis. Tiks turpināta sauskravu termināļa celtniecība starp abiem Ventas tiltiem, turpināsies ostas pievadceļu rekonstrukcija un būvniecība, kā arī tiks veikta pirmā muliņa demontāža, lai varētu attīstīt ogļu termināļa "Baltic Coal Terminal" otro kārtu un palielināt apgrozījumu. Vairāk nekā 60% Ventspils brīvostas budžeta izdevumu tiks ieguldīti attīstības projektu īstenošanai.