Banner 980x90

Eksperts: Latvija vienotas sabiedriskā transporta sistēmu ir iekavējusi

Latvijā vienotas sabiedriskā transporta sistēmas izveidošana ir būtiski iekavējusies un daudzas lietas ir nemākulīgi nomuļļātas, aģentūrai LETA norādīja transporta eksperts Tālis Linkaits.

Viņš atgādina, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu likums jau kopš 2008.gada uzliek par pienākumu valstij veidot, uzturēt un attīstīt vienotu sabiedriskā transporta sistēmu. "Diemžēl valsts institūcijām ilgus gadus sabiedriskā transporta politikas veidošana nav bijusi prioritāte un daudzas lietas ir nemākulīgi nomuļļātas. Vilcienu iepirkumi ir tikai šā procesa redzamākā daļa," skaidro eksperts.

Tāpat nemākulīgi esot tikušas veidotas informācijas sistēmas, attīstīts vienotas sabiedriskā transporta biļetes projekts, dažādu transporta veidu maršrutu salāgošana ir notikusi ļoti ierobežotā apjomā. Vienīgais pozitīvais sasniegums esot lēmums no 2017.gada veidot modernu bezmaksas braucēju - invalīdu, bāreņu, represēto personu - biļešu sistēmu. "Bet arī te jāredz, vai tiešām pieņemtie lēmumi tiks īstenoti," secina eksperts.

Viņš skaidro, ka transporta rīcībpolitikas dokumentu līmenī Latvijā atzīst, ka integrēta transporta sistēma, arī biļešu tirdzniecība būtu valstij ekonomiski izdevīgāka un pasažierim ērtāka, tomēr praksē dažādu lobiju spiediens un iesaistīto organizāciju profesionālā kapacitāte neesot ļāvusi šajā jomā panākt kaut vai kaimiņvalstis.

Linkaits uzskata, ka Eiropas Parlamentā jūlija sākumā izskatītā rezolūcija, kas paredz iespējas ieviest integrētu biļeti visā Eiropas Savienībā dažādiem transporta veidiem, norāda uz visas Eiropas Savienības līmenī risināmiem jautājumiem saistībā ar integrētajām biļetēm - uz pasažieru tiesībām kavējumu vai braucienu atcelšanas gadījumos, vienotiem pārvadātāju datu apmaiņas principiem. Viņš secina, ka labā ziņa Latvijas pasažieriem varētu būt rezolūcijā ietvertais norādījums: ja dalībvalstis līdz 2020.gadam kavēsies ar integrētas sistēmas izveidošanu, šo jautājumu var pārņemt Eiropas Komisija. "Tas varētu būt stimuls Latvijai tomēr mēģināt sakārtot savu transporta sistēmu," secina Linkaits.

Viņš skaidro, ka Eiropas Parlamentā izskatītā rekomendācija par dažādu transporta veidu integrētas biļešu sistēmas ieviešanu visā ES parāda kopējo tendenci Eiropā - veidot vienotu tirgu transporta jomā, veicināt pārrobežu pārvadājumus un ieviest klientam ērtus risinājumus. Vienlaikus viņš gan atzīmē, Eiropas Parlaments ir pieņēmis tikai rezolūciju, kurai ir rekomendējošs raksturs. Sākotnēji katrai valstij pašai ir jārūpējas par sava sabiedriskā transporta tīkla ciešāku koordinēšanu un integrēšanu. Eksperts uzsver, ka transporta sistēmu integrācija ES dalībvalstīs atrodas dažādās attīstības pakāpēs. Ziemeļvalstīs, Vācijā un citur Rietumeiropā jau pašlaik ir izveidoti integrēti risinājumi dažādu sabiedriskā transporta veidu salāgošanai, vienotai biļešu tirdzniecībai. Tiek attīstīti arī lokāli risinājumi pilsētās vai reģionos, ir daudzas privāto pārvadātāju iniciatīvas savietot, piemēram, dzelzceļa un aviobiļešu pārdošanu.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)