BATL: Ventspils brīvostas lēmums celt ostas maksu neveicinās kravu plūsmu Ventspils virzienā
Lai uzlabotu sadarbību, informācijas objektivitāti un pieņemto lēmumu efektivitāti, asociācija plāno vērsties pie valdības ar priekšlikumu mainīt pārvaldības modeli, ostu valdēs bez pašvaldības un valsts pārstāvjiem iekļaujot arī ostā strādājošo uzņēmumu pārstāvjus.
Izanalizējot četru ostas uzņēmumu - AS "Ventspils tirdzniecības osta", AS "Ventbunkers", AS "Baltic Coal Terminal" un AS "Ventspils naftas termināls" - pērnā gada pārkraušanas rezultātus, asociācija secinājusi, ka ostas maksas sadārdzinājums to klientiem būs pietiekami nozīmīgs. Piemēram, šo uzņēmumu klientiem maksas palielinājums varētu sasniegt 800 000 eiro, kas atkarīgs no izmantoto pakalpojumu veida un apmēra.
BATL valdes loceklis Ivars Landmanis skaidroja, lai arī vidējais sadārdzinājums par pārkrauto tonnu veido aptuveni 5-6 centus par tonnu, uz kopējiem pārkrauto kravu apmēra brīvostas piestātnēs pieaugums būs nozīmīgs un daļai stividorkompāniju klientu tas būs mērojams simtos tūkstošos eiro.
"Tas vēl vairāk pasliktinās Ventspils virziena pievilcību Latvijas un starptautiskā konkurencē, it īpaši ņemot vērā ostā pārkrauto kravu samazinājumu. Uzskatām, ka šādās situācijās brīvostā strādājošie uzņēmumi ir ķīlnieki bez balsstiesībām, jo tamlīdzīgi lēmumi tiek pieņemti nekonsultējoties ar uzņēmējiem. Tā rezultātā pasliktinās uzņēmējdarbības vide, tiek radīti nevajadzīgi izdevumi, neefektīvas investīcijas. Tāpēc, lai uzlabotu sadarbību, informācijas objektivitāti un pieņemto lēmumu efektivitāti, ir svarīgi un tikai loģiski pamainīt pārvaldības modeli brīvostā un to valdēs iekļaut ostā strādājošo uzņēmumu pārstāvjus, kas bez valsts un pašvaldību pārstāvjiem pārstāvētu ostā strādājošo uzņēmumu intereses. Tas būtu politiskās gribas jautājums valdības līmenī veikt šādas izmaiņas," pauda Landmanis.
Asociācijā norāda, ka pēdējā gada laikā valsts līmenī pieņemti vairāki būtiski lēmumi, kas negatīvi ietekmē uzņēmumu darbību ostās, piemēram, akcīzes nodokļa degvielai un infrastruktūras maksas palielināšana, brīvostas zemes nomas maksa, kā arī "Latvijas dzelzceļš" izmainītās cenas pakalpojumiem "vagonu apstrāde veicot un neveicot vilcienu formēšanu", kas bija pārsteigums uzņēmumiem. Tikai dažu no minēto komponentu paaugstinājums šogad veicināja kravu pārvadājumu pa dzelzceļu Ventspils virzienā pašizmaksu palielināšanos par 0,6 eiro uz tonnu mazuta pārvadājumiem un par 0,54 eiro uz tonnu ogļu pārvadājumiem.
Jau ziņots, ka no nākamā gada janvāri par vidēji 8% augs maksa par iebraukšanu Ventspils ostā un pakalpojumiem ostā.
Lai uzturētu un attīstītu ostas infrastruktūru - piestātnes, kuģošanas ceļus, kraujlaukumus -, nodrošinātu kuģu satiksmes drošību, loču, kuģu tauvošanas un vēl virkni citu pakalpojumu, Ventspils brīvostas pārvalde no kuģiem, kas ienāk ostā, iekasē ostu maksas un maksas par pakalpojumiem. Tas ir galvenais Ventspils brīvostas pārvaldes ienākumu avots.
Pēc pārkrauto kravu apmēra Ventspils osta ir otra lielākā osta Latvijā.
Uz sarakstu