Veicot revīziju VeA, konstatē neatbilstošu līdzekļu izlietojumu vismaz 10 tūkstošu apmērā
Jau pirms minētās sēdes un īpaši – pēc tās, nu jau bijusī VeA rektore Rēvalde ar masu mediju starpniecību pauž sagrozītu, tendenciozu un nepatiesu informācija, tādējādi apzināti maldinot sabiedrību.
Nolūkā pārtraukt sabiedrības maldināšanu, Ventspils pilsētas dome sniedz uz faktiem balstītu situācijas skaidrojumu.
Ventspils pilsētas pašvaldība (Pašvaldība) ir viena no VeA dibinātājām 1997.gadā. Šajā laikā tika ielikti pamati galvenajiem studiju virzieniem un piesaistīti augstākās kvalitātes pasniedzēji.
Pašvaldība uzņēmās pilnībā finansēt VeA izdevumus tās darbības sākotnējā periodā, piešķirot ievērojamu finansējumu uzturēšanai, personālam un infrastruktūrai, vēlāk arī zinātniskajam personālam un Ventspils Starptautiskajam radioastronomijas centram.
Kopš VeA izveides 1997.gada, pašvaldība tās uzturēšanā un infrastruktūras attīstībā ieguldījusi 14.9 milj. EUR, no kuriem 7.3 miljoni eiro izlietoti personāla atlīdzībai. Jāatzīmē, ka pēdējos gados pašvaldības finansējuma lielākā daļa ir tikusi novirzīta tieši VeA darbinieku atlīdzībai – kopš 2010.gada piešķirtā finansējuma apjoms pieaudzis 2.5 reizes un 2015.gadā veido jau 540 tūkstoši eiro, ko saņēmuši 63 VeA darbinieki. Šāds mērķis izvirzīts, jo Pašvaldība apzinās, ka akadēmiskā personāla piesaiste un noturēšana reģionos ir īpaši aktuāla, jo atšķirībā no Rīgas – lielākajai daļai personāla tā ir vienīgā darba vieta, attālums ierobežo paralēlu darbu vēl kādā augstskolā.
Absurdas ir Rēvaldes norādes par pašvaldības iespējamo ieinteresētību būvniecībā un remontdarbu veikšanā. Pašvaldība savu finansējumu piešķir personālam, ES līdzfinansējuma un priekšfinansējuma nodrošināšanai, kā arī mārketinga aktivitātēm, nevis būvniecībai vai remontdarbiem. Domes darbinieki nav bijuši iesaistīti ne būvniecības vai remontdarbu iepirkumu gatavošanā, izskatīšanā, ne līgumu slēgšanā, ne šo darbu uzraudzībā. Jāatzīmē, ka saistībā ar šiem VeA rektores Rēvaldes izteikumiem Ventspils pilsētas dome apsver iespēju vērsties tiesībsargājošās iestādēs.
VeA darbībai paplašinoties, 2012.gadā starp VeA un Pašvaldību tika noslēgts Sadarbības līgums, kur atrunāti galvenie mērķi, sadarbības jomas un virzieni, kā arī noteikti pieci rezultatīvie rādītāji. Sadarbības līgums neparedz konkrēta finansējuma apjoma piešķiršanu VeA , bet gan to, ka par finansējuma saņemšanu katru gadu tiek slēgta atsevišķa vienošanās.
Pašvaldību neapmierināja līdzšinējā pieeja pašvaldības finansējuma saņemšanā, kad akadēmiskais personāls un zinātnieki saņem vienādu ikmēneša atlīdzību neatkarīgi no darba rezultātiem, bet administrācijas darbiniekiem kritēriji atlīdzības saņemšanai nav noteikti vispār. Īsi pēc Rēvaldes stāšanās VeA rektores amatā, 2013.gada nogalē pašvaldībā skatīja jautājumu par pašvaldības finansējumu VeA 2014.gadam, kur Rēvalde apsolīja izstrādāt jaunu kārtību VeA darbiniekiem atlīdzības saņemšanai no pašvaldības līdzekļiem un to ieviest no 2015.gada. Pretēji solītajam noteiktajā termiņā Rēvalde priekšlikumus pašvaldībai neiesniedza, pašvaldības finansējums 2015.gadam VeA tomēr tika piešķirts. Identiskai situācijai atkārtojoties, skatot jautājumu par pašvaldības finansējumu VeA 2016.gadam, tika pieņemts lēmums finansējumu 2016.gadam nepiešķirt, līdz VeA neiesniegs solītos priekšlikumus.
Līdzekļi VeA 2016.gadam (arī atlīdzībai) pašvaldības budžetā ir rezervēti 860 tūkstošu eiro apmērā, tomēr par to piešķiršanu šobrīd runāt pāragri – šī gada maijā pašvaldības veiktās finanšu revīzijas rezultāti apstiprina, ka VeA nenodrošina pašvaldības piešķirtā finansējuma izlietojumu un uzskaiti atbilstoši Sadarbības līgumam un ikgadējām noslēgtajām Vienošanās.
Pēc VeA Senāta lūguma sniegt rakstisku atzinumu par Sadarbības līguma izpildi Ventspils pilsētas dome veica revīziju un šī gada 25.maijā VeA Satversmes sapulces sēdē ziņoja par veiktās revīzijas rezultātiem.
Revīzijas darba grupa audita laikā saskārās ar VeA vadības pretestību – sākotnēji revīzijas grupa netika ielaista augstskolas telpās, vēlāk tika liegta pieeja pilnam dokumentu klāstam, kas bija nepieciešami pārbaudes veikšanai, tika veikta grāmatvedības datu grozīšana revīzijas laikā, tāpat situāciju ietekmēja apstāklis, ka revīzijas veikšanai bija dots ierobežots laiks, līdz ar to - revīziju bija iespējams veikt tikai daļēji – par 2015.gadu un tikai par ~1/3 daļu no 2015.gadam piešķirtā pašvaldības finansējuma.
Neraugoties uz to, ka revīziju bija iespējams veikt ļoti ierobežotā apjomā, pārbaudes gaitā atklāta virkne gadījumu, kuros pārkāpti Vienošanās nosacījumi par pašvaldības piešķirtā finansējuma izlietojumu. konstatējot, ka vismaz 10 700 eiro no 2015.gadā piešķirtā pašvaldības finansējuma ir izlietoti neatbilstoši piešķiršanas mērķim.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Ventspils pilsētas domei nav saprotami Rēvaldes publiski plaši izteiktie melīgie pārmetumi par vēršanos pret viņu personiski, jo pašvaldības pienākums ir rūpēties par nodokļu maksātāju naudas racionālu un maksimāli efektīvu izlietošanu.
Pēdējā laikā vērojamās negatīvās tendences Ventspils Augstskolā, par kurām Ventspils pilsētas dome informējusi jau iepriekš, likušas pievērst pastiprinātu uzmanību Ventspils Augstskolai piešķirtā pašvaldības finansējuma izlietojumam, un kā redzams pēc revīzijas rezultātiem – satraukumam diemžēl bijis arī pamats.
Uz sarakstu